کنفرانس دکو 2014

اعضای کمیته علمی :

  • عبدالرضا محسنی
  • بیژن شیری
  • رضا لاهیجی
  • داوود ربیع

برگزاری پنل تخصصی با عنوان ” راهکارهای توسعه صادرات مبلمان”

پنل تخصصی در ساعت 14 درمحل سالن اصلی همایش‌های بین للمللی صدا و سیما با عنوان “راهکارهای توسعه صادرات مبلمان ” با حضور جناب آقای علیخانی دبیر کنفرانس، جناب آقای نکونام از سازمان ملی استاندارد، آقای میرآخور از سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، جناب آقای معصومی از اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکندگان مبلمان منزل و اداری،آقای قزلباش دبیر اسبق کمیسون توسعه صادرات اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان و آقای پور حقانی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مبل استان اصفهان تشکیل شد.

آسیب شناسی و عدم توفیق صادرات مبلمان و دکوراسیون، ارائه راهکار های عملیاتی در این خصوص، رعایت استاندارد های مورد نیاز صادرات و چگونگی افزایش تولید و صادرات از جمله مباحثی بود که در این پنل تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مراسم تقدیر از پیشکسوتان صنف و صنعت

از جمله اقداماتی که هرساله در برگزاری کنفرانس دکو مورد توجه جناب آقای مهندس انصاری ریاست محترم کنفرانس می‌باشد، مراسم تقدیر از پیشکسوتان صنف و صنعت مبلمان می‌باشد.  برهمین اساس و با عنایت به دستور جناب آقای مهندس انصاری و تقدیر از پیشکسوتان گرامی در کلیه استانهای کشور،  در کنفرانس دکو 2014 از تعهد 4 نفر از پیشکسوتان استانی در زمینه‌های تخصصی چوب، مبلمان و لوازم خانگی و لوستر و روشنایی تقدیر به عمل آمد که عبارتند از:  جناب آقای سید ناصر ابن الرضا از استان خراسان رضوی در زمینه لوازم خانگی، جناب آريالای غلامرضا زمانی در زمینه لوستر و روشنایی از استان آذربایجان شرقی، آقای حسن پور غدیری در زمینه مصنوعات چوبی اغز استان اصفهان و جناب آقای ابوالحسن زاهدی در زمینه مبلمان از استان قم

مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره عکاسی ” آرامش زندگی از نگاه من”

پس از تصمیم کمیته علمی کنفرانس مبنی بر برگزاری جشنواره عکاسی ” آرامش زندگی از نگاه من” و اانجام اقدامات اولیه و اجرایی و پس از تشکیل و تصمیم گیری هیأت داوران جشنواره، تعداد60 عدد از 1100 عکس ارسالی توسط عکاسان انتخاب و جهت نمایش در سالن خورشید نصب گردید، همچنین از این تعداد 3 عدد عکس از رویکرد بازتاب نقوش و الگو های ایرانی در دکوراسیون داخلی منزل و 3 عکس دیگر با رویکرد شیوه چیدمان و احساس، آرامش و آسایش در زندگی ایرانی توسط هیئت داوران انتخاب شدند که به عکاسان برتر جوایزی اعطا گردید.

حضور رؤسای اتحادیه‌های عضو شورای انجمن های مبلمان آسیا

با عنایت به عضویت شورای ملی مبلمان در شورای انجمن‌های مبلمان اسیا و نیز حضور دبیرکل محترم  شورا جناب آقای علیخانی در جلسات این شورا در کشور چین و تبیین جایگاه شورای ملی مبلمان در کشور و اقدامات فرهنگی و علمی شورا از جمله برگزاری کنفرانس دکو  از رؤسای اتحادیه‌های مبلمان کشور‌های آسیایی جهت حضور در کنفرانس دکو 2014 دعوت بعمل آمد و میهمانان مشروحه در زیر در مراسم حضور یافتند.

  1. شورای انجمن‌های مبلمان آسیا؛ دبیرکل شورا خانم سوک یان کوه
  2. انجمن مبلمان سنگاپور؛ خانم سوک یان کوه رئیس انجمن
  3. انجمن مبلمان دکوراسیون چین؛ خانم توکیو
  4. انجمن مبلمان دونگان چین، آقای فنگ هوی
  5. انجمن مبلمان اندونزی، آقای انبار ( رئیس انجمن و نماینده مجلس اندونزی)
  6. انجمن مبلمان مالزی؛ آقای جمالدیون رئیس انجمن

دعوت از سخنرانان ویژه کنفرانس دکو 2014:

لوئیجی کولانی

پس از برگزاری جلسات کمیته علمی و دریافت سیاست‌های علمی کنفرانس در خصوص افراد حاضر و تخصص‌های مورد نیاز، با بیش از 130 شرکت بنام، 200 تن از طراحان برتر دنیا، حدود 80 دانشگاه مهم و معروف  در کشورهای ایتالیا، اسپانیا، انگلیس و اتحادیه‌های متفاوت در حوزه‌های مختلف مبلمان، دکوراسیون، لوازم خانگی، نور و روشنایی ارتباط تلفنی و جلسات حضوری در خارج از کشور برگزار شد.

در بین این جلسات و مذاکرات حضور آقای لوئیجی کولانی بزرگترین طراحی صنعتی قرن بیستم به همراه 50 سال تجربه ارزشمند در صنایع مختلف توافقات لازم انجام گردید.

کورت ورمولن

ایشان یکی از طراحان شناخته شده در زمینه نور و روشنایی در 20 سال گذشته در دنیا می‌باشدکه خالق پروژه نور بازی‌های المپیک  سنگاپور 2010 و المپیک آینده، بزرگترین ساختمانها، کتابخانه‌ها و موزه‌های دنیا نظیر موزه گنت، کلیسای سنت ماریا در بروکسل و کتابخانه ملی لاهه و خیابانهای معروف اروپا نظیر شانزلیزه فرانسه و… می‌باشد.

جان بارنارد

با توجه به حضور موفق آقای جان بارنارد در کنفرانس دکو 2013، کمیته علمی کنفرانس دکو علاقمند به دعوت ایشان برای سال 2014 نیز بودند. بنابراین براساس مصوبه کمیته علمی و طی مذاکرات و توافقات انجام شده هماهنگی های لازم جهت حضور ایشان و برگزاری کارگاه آموزشی در دکو 2014 انجام پذیرفت.

کارل شاولکا

براساس سیاست شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و صنایع وابسته جهت ایجاد هکاری دانشگاه مبلمان و دکوراسیون ایران با اساتید و دانشگاه‌های خارج از کشور، رایزنی‌های اولیه با دانشگاه باهاووس که مرجع و کعبه آمال اساتید و دانشجویان طراحی در 200 سال گذشته محسوب می‌شود آغاز گردید. این دانشگاه پایه گذار طراحی صنعتی و تربیت کننده بزرگترین طراحان جهان می‌باشد و با بزرگترین صنایع دنیا نظیر ماکروسافت، براوون اینتل، بی ام دبلیوو… جهت طراحی محصولات و تربیت نسل آینده طراحان فوق حرفه ای همکاری دارد. وی علاوه بر چندین کارگاه آموزشی در سراسر جهان، کتب و مقالات بسیاری را در زمنه هنر و طراحی مدرن و معاصر، نظریه هنر و طراحی، هنر عمومی و ادراک بویژه ادراک رنگ تدوین نموده است.

امور بین الملل با برقراری ارتباط با یکی از مدیران ارشد بنام و پرسابقه دانشگاه باهاووس درصدد ایجاد پلی بین اساتید دانشگاه علمی کاربردی ایران با هاووس آلمان بود. برهمین اساس از آقای کارل شاولکا رئیس سابق دانشکده هنر و طراحی و رئیس کنونی فارغ التحصیلان دانشگاه باهاووس وایمر آلمان، جهت برگزاری کارگاه آموزشی در دکو 2014 با عنوان “نگرش طراحی در باهاووس معاصر” دعوت بعمل آمد.

سخنرانی رئیس

خداوند قادر متعال را شاکر و سپاسگزارم که توفیق خدمت به بندگانش را در سرزمینی اعطا فرمود که مهد دلیران است و زادگاه کارآفرینان و هنرمندان و صنعتگرانی که با عشق خالص و ناب به مملکت و ملت،متناسب با شور و شعور و شرف ملی و دینی خود، در آبادانی این دیار کهن می‌کوشند.

دانش، تجربه، تفکر، تلاش، همدلی، همراهی و همکاری فعالان، صاحب نظران، اندیشمندان، نخبگان، دانشجویان، اساتید، صنعتگران، هنرمندان و صاحبان تدبیر و خرد است، ازاولین دوره برگزاری تا کنون، توانسته است توجه فعالان ددخلی و خارجی را به خود معطوف نماید و بعنوان یک ابزار مؤثر در گسترش دیپلماسی اقتصادی، زمینه ساز تعمیق روابط توسعه فرهنگ کارافرینی و زمینه ساز تبادل تجربیات نوین و کاربردی در ادبیات اقتصادی اجتماعی 7 سال اخیر  این صنف و صنعنت و صنایع وابسته و از همه مهمتر، صنایع کوچک و زود بازده باشد.

مطالعات و مرور شش دوره گذشته “دکو” روندی صعودی، دانش محور، تجربه ساز، آینده پژوه، امیدوار کننده و بستر ساز برای انجام کارگروهی را نشان می‌دهد و مهمختر از آن می‌توان با جرئت کارشناسی، “دکو” را موفق ترین تلاش دیپلماتیک و اقتصادی یک صنف و صنعت در بخش غیر دولتی نامید که درسایه باور جمعی، اعتقاد قلبی، همت ملی و اعتماد اجتماعی، آوازه ایرانیان هنرمند، صنعتگر، دانش پژوه، خلاق و مبتکر را در پهنه گیتی منعکس و منتشر نموده است. در تعیین و تدوین برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورهایی که به مرز توسعه یافتگی رسیده‌اند، حضور و نقش بخش غیر دولتی، تعاونی و تشکل‌های اجتماعی و سمن‌ها بسیار جدی و پررنگ است که به معنی وزن بخش غیر دولتی درتعریف جایگاه کشور‌ها در عرصه بین‌المللی است. و “دکو” به عنوان “نماد” یک نهاد بزرگ صنفی که خوشبختانه اصناف دیگر را به مشارکت و همراهی ترغیب و تشویق نموده‌است، وزین بودن و مؤثر بودن حضور و نقش بخش غیردولتی را طی 6 دوره برگزاری موفق به خوبی نشان داده است و شایسته است که مسئولان محترم قوای سه‌گانه و بویژه دولت محترم، در آستانه تدوین و تنظیم برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، توجه بیشتری به توان، تفکر و تصمیم سازی بخش غیر دولتی، بویژه اصناف، صنعتگران، بازرگانان و تشکل‌های مرتبط مانند اتاق اصناف ایران، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و صنایع وابسته بنماید و درفرآیند تدوین برنامه 5 ساله کشور، حضور فعالان بخش غیردولتی، متخصصان، مدیران و متفکران این بخش را مغتنم شمارند.

خروج از رکود تورمی، افزایش صادرات غیر نفتی، کاهش واردات، عدم اتکا به درآمد‌های نفتی و مشتقات آن، مثبت شدن تراز تجاری، ایجاد اشتغال، رونق گردشگری (اکوتوریسم و توریسم تجاری) ممانعت از خروج منابع ارزی، افزایش موجودی ارزی کشور، گسترش روابط اقتصادی معنی دار با کشور‌های قدرتمند و مؤثر دنیای امروز، از آرزو‌های بلند ملت و مملکت اسلامی ما در سالهای اخیرند؛ زیرا عموماً این اهداف دست‌یافتنی و کلید واژه‌های توسعه را گفته ایم، نوشته‌ایم و کمتر عمل کرده‌ایم و علت اصلی این عمل اندک، عدم باور به توان و تلاش بخش غیردولتی است. و چنانچه تجربیات 50 سال اخیر جهان نشان می‌دهد، توسعه دولت محور و انحصار دولتی به هر نتیجه ای دست یابد، حتماً و قطعاً به توسعه منجر نمی‌شود، کما اینکه تاکنون نشده است. زیرادولت، به معنی اخص کلمه، یک بتازیگر توسعه است نه متولی و مسئول آن. اینک ک درسال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، دولت محترم با تدوین بسته‌ سیاست‌های خروج غیر تورمی، اهتمام خود را معطوف به این مهم و مسائل مبتلا به اقتصادی ، سیاسی  اجتماعی و فرهنگی نموده است ، با اغتنام فرصت ، از تمامی شرکت کنندگان محترم دکو 2014 و نیز دولت محترم تقاضا می کنم ضمن پرداختن به چالش های فراروی هنر- صنعت مبلمان ، دکوراسیون و صنایع وابسته ، پا را فراتر نهاده و مهم ترین مسائل اقتصادی ، تجاری ، بازرگانی کشور را با دقت بیشتر مورد بررسی قرار دهند و این واقعیت را بپذیرند که همة ما ، در هر بخش و صنف و صنعت و تجارت و موقعیت اقتصادی ، اجتماعی که به آن مشغول و دل بسته ایم ، مسئول سرنوشت کشور و یکایک هموطنان ارجمندیم و آینده،  همة ما را مورد قضاوت قرار خواهد داد و بهتر آن است که در سایه تفکر ملی و دینی مبتنی بر دانش و پذیرش واقعیت های دنیای امروز ، مانند دانش بنیان بودن هر کار و علمی بودن هر اقدام ، تجارت نرم ، اقتصاد نرم ، رقابت شدید و شتاب تکنولوژیک در رعایت استانداردهای جهانی و نیز رعایت قواعد بازی در میدان تجارت ، فرهنگ ، اقتصاد و سیاست ، در پیشگاه خالق و مخلوق ، پیشینیان ، نسل امروز و آیندگان سربلند باشم. برای تمامی شرکت کنندگان محترم دکو 2014 بهترین ها را از درگاه بهترین، خواستارم و امیدوارم دکو 2014، مقدمه نوینی برای برگزاری این کنفرانس شکوهمند بین المللی در سال های آتی باشد.

انشااله….

علی انصاری

22/7/1393

 

 

 

تعامل با تشکل‌های همسو در سطح بین‌المللی در دستور کار شورای ملی مبلمانه ایران قرار گرفت.

  پس از مراسم افتتاحیه مظفر علیخانی دبیر کنفرانس دکو 2014 ضمن خوش‌آمد گویی و خیر مقدم به میهمانان کنفرانس اظهار داشت:

شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران براساس تشکل‌های بالا دستی  ثبت شده در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایرانی، قانون بهبود مستمر کسب و کار و سه رویکرد اساسی را در دستور کار خود قرار داده است. ازمهمترین این رویکرد‌ها استفاده از ظرفیت تشکل‌های ملی و استانی در سراسر کشور می‌باشد و حضور مؤثر این تشکل‌ها در شورای ملی مبلمان می‌باشد. دیگر رویکرد این شورا تکیه بر راهکار‌های پیشرفت صنایع کوچک و متوسط بوده است و سئمین رویکرد نیز بحث آموزش و پژوهش در صنایع مزبور می‌باشد.

صنعتی شدن مبلمان ایران دروازه ورود به بازارهای جهانی

اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری با حضور در مراسم کنفرانس دکو 2014 و بازدید از نمایشگاه جانبی کنفرانس ضمن بررسی وضعیت اقتصادی ایران  اظهار داشتند: یکی از مهمترین ویژگی‌های اقتصادی توسعه، اقتصاد درون زا می‌باشد. اتکا به توانایی‌ها و قابیلیت‌های درونی  از مهمترین اصول دوام و پایداری توسعه است. امروز در ایران فعالیت‎‌های گسترده ای در زمینه  مبلمان صورت می‌گیرد ولی این تولید هنوز به عرصه تولید انبوه و تمام صنعتی نرسیده است. برای رشد و پیشرفت بیشتر صنعت مبلمان و ورود به بازارهای جهانی باید در جهت توسعه و صنعتی شدن حرکت کنیم.

وی با اشراره به بهره‌گیری از پتانسیل مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد یکی از مهمرین مراکز برای انجام فعالیت‌های  تجاری مبلمان و دکوراسیون با سود قابل توجه است. منطق آزاد با ویژگی‌هایی چومن معافیت از مالیات، قوانین گمرکی، مستثنا بودن از قانون کار، پول و بانک و عدم نیاز به ویزا و روادید را می‌باشد. فعالان اقتصادی می‌توانند با استفاده از این پتانسیل‌ها  به افزایش ظرفیت تجارت مبلمان برسند، چرا که ظرفیت‌های اقتصادی در مناطق آزاد قابل توجه است. مشاور ارشد رئیس جمهور تصریح کرد: برای ورود به بازار های جهانی در درجه اول با فناوری و مهندسی روز تطبیق پیدا کنیم. امیدواریم روند رو به رشد صنعت مبلمان ادامه داشته باشد و به زودی شاهد چنین روزی در بازار تجاری باشیم.

توانایی رقابت با رقبای بین المللی از طریق انتقال دانش و تکنولوژی

ارسلان فتحی پور رئیس کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با حضور در کنفرانس بین المللی دکو 2014 و تشکر از فعالان بخش خصوصی کشور اظهار داشتند :  صنعت فرش سالیان سال یکی ازهنرهای برتر در ایران بوده است. ولی امروزه مبلمان و دکوراسیون در رده برترین‌های مبل کشور قرار گرفته است. اگر از صنعت مبلمان در کشور حمایت نشود صنعت چوب، پارچه، طراحی و هنر ازبین می‌رود. لذا امروز مجلس و دولت باید در سیاست گذاری خود حمایت از صنعت مبلمان و طراحی را در سرفصل فعالیت‌های خود قرار دهند. ما باید بتوانیم در بازار های جهانی حضور داشته و از پتانسیل های موجود در این صنعت بهره ببریم.

وی با اشاره به ایجاد دانشگاه علمی کاربردی مبلمان تصریح کرد: علم طراحی مبلمان در ایران هرروز به سطح بین المللی نزدیک می‌شود و این راهی هوشمندانه برای انتقال دانش و تکنولوژی  به کشور می‌باشد. با آموزش حرفه‌ای می‌توانیم با حریفان بین المللی خود رقابت کنیم. امروز ایران از لحاظ نیروی انسانی، چوب، پارچه و هنر در دنیا حرف اول را می‌زند.

حمایت اتاق بازرگانی ایران از شورای ملی مبلمان

علا میرمحمد صادقی نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با حضور در مراسم 2014 و اشاره به حمایت‌های اتاق بازرگانی ایرانم  از شورا اظهار داشت:  صنعت مبلمان می‌تواند موفقیت های بسیاری را در عرصه ملی و بین المللی کسب کند. باید در صنعت مبلمان در کنار زیبایی طرح‌ها، سلامت  جامعه و راحتی مردم را در نظر گرفت.  شورای ملی مبلمان از زمان تاسیس تا کنون فعالیت های مناسبی در زمینه های علمی و فرهنگی را داشته است. ولی هنوز جای زیادی برای فعالیت در این عرصه وجود دارد. از زمان تشکیل شورای ملی مبلمان یکی از اهداف اتاق بازرگانی ایران کمک به صنایع مبل و دکوراسیون و صنایع وابسته  برای گسترش این صنایع در کشور باشد. وی همچنین افزود: امیدوارم نشست ها و اقدامات شرای ملی مبلمان با همین قدرت پیش برود تا نیاز جامعه در این بخش برطرف گردد و در بخش اشتغال که کاری خدا پسندانه و مورد نیاز جامعه است بتوان کارهای بزرگی انجام داد.

دکو، نمادی مؤثر در گسترش دیپلماسی اقتصادی

مهندس علی انصاری، رئیس شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و صنایع وابسته، با اشراره به برگزاری شش دوره گذشته این کنفرانس، خاطر نشان کرد: مطالعه و مرور شش دووره گذشته دکو روندی صعودی و بستتر ساز برای لانجام کارگروهی را نشان می‌دهد و مهمتر از آن می‌توان به جرئت دکو را موفقترین تجربه تلاش دیپلماتیک و اقتصادی یک صنف و صنعت در بخش غیر دولتی نامید. که در سایه باور جمعی، اعتقاد قلبی، همت ملی و اعتماد اجتماعی ، آوازه ایرانیان هنرمند، صنعتگر، دانش پژوه، خلاق و مبتکر را در پهنه گیتی منعکس و منتشر کرده است.

ایشان در ادامه افزود واگذاری امور تصدیگیری دولت به بخش خصوصی، سطح بهره وری جامعه ر افزایش داده و ازدغدغه مدیران نظام می‌کاهد.

ایشان با تأکید بر اصل 44 قانون اساسی دکو را مهمترین نهاد صنفی انست و گفت در تعیین و تدوین برنامه‌های توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور هایی که به مرز توسعه یافتگی رسیده اند، حضور و نقش بخش غیردولتی، تعاونی و تشکل های اجتماعی بسیار جدی و پررنگ بوده اند. که به معنی وزن بخش غیر دولتی در تعریف جایگاه کشور ها در عرصه بین المللی است.

دکو”  به عنوان نماد یک نهاد بزرگ صنفی که خوشبختانه اصناف دیگر را به مشارکت و همراهی تشویق و ترغیب کرده است، “وزین” بودن و “مؤثر” بودن   حضور و نقش بخش غیر دولتی را طی شش دوره برگزاری موفق به خوبی نشان داده و شایسته است مسئولان محترم قوای سه گانه و بویژه دولت محترم، در آستانه در آستانه تدوین و تنظیم برنامه ششم اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، توجه بیشتر به توان، تفکر و تصمیم سازی بخش غیر دولتی ، متخصصان مدیران و متفکران این بخش را مغتنم شمارند.

آقای مهندس انصاری با درخواست توجه دولت و بخش خصوصی کشور، گفت: در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی ، دولت محترم با تدوین بسته سیاست های خروج غیر تورمی از رکو، اهتمام خودرا معطوف به این مهم و مسائل مبتلا به اقتصادی ، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کرده است. با اغتنام فرصت از تمامی شرکت‌کنندگان محترم دکو 2014 و نیز دولت محترم تقاضا می‌کنم ضمن پرداختن به چالش های فراروی هنر-صنعت مبلمان،  دکوراسیون و صنایع وابسته،  پا را فراتر نهاده و مهترین مسائل اقتصادی ، تجاری و بازرگانی کشور را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار دهند و  این موقعیت را بپذیرند که همه ما، در هر بخش و صنف و صنعت و تجارت و موقعیت اقتصادی، اجتماعی که به آن مشغول و دلبسته ایم مسئول سرنوشت کشور و  یکایک هموطنان ارجمند هستیم.

بهره‌گیری از مزیت‌های سرمایه گزاری در صنعت مبلمان و دکوراسیون ایران

خانم سوک یان دبیرکل شورای انجمن‌های مبل آسیا در مراسم کنفرانس دکو2014  با ابراز خرسندی به عضویت شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و صنای وابسته در شورای انجمن‌های آسیا (کافا) اظهار داشتند: امروزه حجم تجارت مبلمان وصنایع مرتبطت با آن در سراسر جهان  بسیار توسعه یافته و رشد قابل توجهی داشته است و ما سعی داریم با گسترش تعاملات و ارتباطات فی ما بین انجمن‌های مبلمان و صنایع مرتبط با آن زمینه ی افزایش حجم مبادلات تجاری بین کشورهای آسیایی را ایجاد نماییم.  انتقال دانش و تکنولوژی مورد نیاز به کشور های آسیایی، از طریق پذیرش و اعزام هیأت های مختلف و حضور و مشارکت در نمایشگاه های بین المللی مبل در سطح آسیا  از جمله اهداف بلند مدت شورای انجمن‌های  مبلمان آسیا (کافا) می‌باشد.

ایشان در ادامه اظهار داشتند:  کشور ایران دارای مزیت های رقابتی بسیاری برای تولید مبلمان، پارچه و صنایع مرتبط با آن می‌باشد و ما امیدواریم با توجه به عضویت شورای ملی مبلمان در کافا بتوانیم زمینه های بهرمندی سایر کشور ها از مزیت های فوق را در جهت افزایش سرمایه گذاری در ایران و افزایش تولید و تجارت فی ما بین ایجاد نماییم.

حضور مؤثر تشکل‌های استانی در شورای ملی مبلمان ایران

جناب آقای کسائیان رئیس اتحادیه تولید کنندگان لوازم خانگی استان خراسان رضوی با اشاره به اقدام بی نظیر شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و صنایع وابسته در جذب تشکل‌های استانی اظهار داشتند: ایجاد تشکل بالادستی یک امر اجتناب ناپذیر در نظام‌مند کردن فعالیت های تشکلی می‌باشد.

لزوم هماهنگی در فعالیت تشکل‌های همگن و موازی، ارتقا سطح علمی و فرهنگی تشکل‌های استانی، حضور و مشارکت تشکل‌های استانی در فرآیند هاای تصمیم گیری از جمله اقداماتی است که از شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و صنایع وابسته انتظار می‌رود.

ایشان با اشاره به حضور دبیر کل شورا در استان خراسان رضوی و برگزاری جلسات همکاری با تشکل های این استان در تبیین جایگاه شورای ملی مبلمان و اهداف و وظایف آن و نیز لزوم حضور و مشارکت تشکل‌های استانی در فعالیت‌های تولیدی ، اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی را اتفاق خوبی در این حوزه از صنعت دانست و خواستار توجه بیشتر دولت به ایجاد و نقش تشکل‌های بالا دستی در ایجاد انسجام بین تشکل‌های تخصصی در کشور شدند.

نقش قالی و فرش در معماری و دکوراسیون داخلی

جناب آقای دکترر علی خلیقی استاد دانشگاه و تولیدکننده قالی و فرش صادراتی از جمله قالی‌های خاص و بزرگ پارچه می‌باشد که تولید و بافت فرش مسجد ابوظبی با متراژ بالغ بر 5000 متر مربع از شاهکارهای ارزشمند این هنرمند و استاد دانشگاه می‌باشد. ایشان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری کنفرانس دکو و تشکر از متولیان برگزاری آن ، در خصوص نقش قالی، کفپوش مبلمان و نقش آن بر چیدمان داخلی با تأکید بر قالی های خاص  بزرگ پارچه اظهار داشتند: امروزه شاهد تولید انواع جدیدی از مبلمان به صورت قالی می‌باشیم که از چند دهه پیش آغاز و به صورت‌های گوناگون عرضه می‌شود. فراگیر بون کاربرد قالی در چیدمان منزل ایرانی و گاهی هم در خارج از ایران مانند منزل فروید و ین امر حتی در کلیسا ها ، محراب ها و سایر مکان های مذهبی نیز دیده می‌شوند.

ایشان همچنین اظهار داشتند:  امروزه در مقایسه با گذشته قالی نقش برجسته تری  در پروژه های بزرگ ایفا می‌کند و کاربرد جدی تری به خود اختصاص داده است که در این شیوه همزمان با طراحی نقشه در مهندسی عمارتی که ساخته می‌شود طراحی و بافت فرش مورد نظر برای پروژه نیز به صورت همزمان آغاز می‌شود. در این شیوه که البته به مدت دو دهه می‌باشد که پیگیری می‌شود جلسات مشترک طراحان معمار  با طراحان فرش برگزار و در مورد طرح، ابعاد و رنگ به توافق می‌رسند.

ایشان در ادامه به شیوه‌های تولیدی قالی های بزرگ و پارچه، روابط بین طراحان داخلی و فرش و نقش مؤثر آن در چیدمان داخلی و دکوراسیون پرداختند.

فناوری نانو در صنعت چوب و مبلمان

جناب آقای دکتر حمیدرضا تقی یاری استاد دانشگاه شهید رجائی و گروه صنایع چوب از جمله نمونه سخنرانان علمی کنفرانس دکو 2014 بودند که به نقش فناوری نانو در صنعت چوب و مبلمان پرداختند. ایشان اظهار داشتند: فناوری نانو ظرف چند سال اخیر در صنایع مختلف از جمله صنایع چوب و مبلمان وارد شده و کاربرد های متنوعی یافته است. در عرصه مبلمان، می توان از بهبود مقاومت چسبندگی رنگ در زیرآیند، مقاومت در برابر هوا زدگی و اشعه فرابنفش، و نیز بهبود خواص کند سوزندگی انواع رنگ ها و رزین های مورد استفاده در صنعت مبلمان نام برد. همچنین از نانوذرات می‌توان برای بهبود تاثیر فرآیند تیمار گرمایی چوب در ترمود ها که کاربرد های گسترده ای در مبلمان باغی و فضا های باغ دارند استفاده نمود.

سفارتخانه‌های حاضر در کنفرانس دکو 2014

  1. سفیر مصر khalhid Emara
  2. سفیر بلاروس E.VICTORRY back
  3. سفیر بلغارستان Mr, Ivaylo Yordanov

کاردار/ کنسولهای تجاری

  1. ایتالیا Andrrea Barbarria
  2. اسپانیا alvaro Marcelo
  3. بلژیک Elisabeth Vankerckhoven
  4. بلغارستان Stanimir Musev
  5. بلاروس leonid Khinevich
  6. اتریش Thomas Moschig
  7. سوئد Per linner
  8. رومانی Eduardo Costin
  9. تایلند shakir

شورای سیاست گذاری و رویکردهای کنفرانس

شورای سیاست گذاری کنفرانس دکو به عنوان مرجع تعیین سیاستهای کلان کنفرانس دکو هر ساله با تشکیل جلسات متعدد نسبت به تعیین اهداف، رویکردهای مورد نظر اقدام می نمایند. در سال 1393 شورای سیاستگزاری کنفرانس دکو 2014 به ریاست جناب آقای مهندس انصاری رئیس محترم شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و صنایع وابسته و با حضور جناب آقایان علیخانی، دکتر جمشید اثنی عشری، دکتر عبدالرضا محسنی، دکتر بیژن شیری، مهندس سید رضا لاهیجی، احمد فتحی، حبیب اله ثانی، محمدباقر مجتبایی و علیرضا عباسی از اعضای شورای مزبور تشکیل گردید.

در جلسات شورای سیاست گذاری کنفرانس دکو 2014 با عنایت به رهنمودهای جناب آقای مهندس انصاری رئیس کنفرانس دکو 2014، اهداف و رویکردهای جدید و متفاوتی نسبت به سال های گذشته مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. از جمله تفاوت های ملموس در کنفرانس دکو 2014 می توان به توجه و تمرکز به صنایع وابسته به مبلمان و دکوراسیون و (صنایع کوچک و متوسط)، حضور و مشارکت تشکل های استانی در کنفرانس و ارتقاء سطح علمی و آموزشی فعالان صنف و صنعت و نیز تربیت نیروهای متخصص اشاره نمود که در نهایت منجر به تعیین و تصویب رویکردهای مشروحه در زیر گردید:

رویکردهای کنفرانس :

1- چشم انداز صنایع کوچک و متوسط در اقتصاد ملی متناسب با سیاستهای اقتصاد مقاومتی

2- مسئولیت دستگاه های اجرایی و  بنگاه های اقتصادی در توسعه صنایع کوچک و متوسط

3- تأثیر تشکل های صنفی و صنعتی در توسعه صنایع کوچک و متوسط

4- روش های علمی و کاربردی حمایت از تولید و صادرات از طریق تقسیم کار ملی

5- گسترش مدل تربیت و توسعه سرمایه انسانی متخصص.

کارگاه های آموزشی

الف- کارگاه آموزشی “رزین در صنعت مبلمان، روش ساخت صندلی ویکتوریا” که توسط پروفسورجان بارنارد ازکشور انگلستان در روز 22 مهر ماه در تالار مولانای سالن همایش های صدا و سیما برگزار گردید. در این کارگاه تعداد  108 نفر حضور یافتند.

ب- کارگاه آموزشی “روش شناسی طراحی روشنایی و اهیت نور در معماری”  که توسط پروفسور کورت ورمولن از کشور بلژیک در روز 22 مهر ماه در تالار شیخ مفید سالن همایش های صدا و سیما برگزار گردید. در این کارگاه تعداد  190 نفر حضور یافتند.

ج- کارگاه آموزشی نگرش طراحی در باهاوس معاصر که توسط پروفسور کارل شاولکا از کشور آلمان در روز 22 مهر ماه در تالار شیخ بهایی سالن همایش های صدا و سیما برگزار گردید. در این کارگاه تعداد  164 نفر حضور یافتند.

د- کارگاه آموزشی “طراحی به سبک کولانی” توسط پروفسور لوئیجی کولانی از کشور آلمان در روز 23 مهر ماه در تالار اجتماعات بازار مبل ایران شماره 3 برگزار گردید. در این کارگاه تعداد  286 نفر حضور یافتند.

بیانیه پایانی هفتمین کنفرانس بین المللی تجارت جهانی مبلمان، طراحی، هنر،  دکوراسیون و صنایع وابسته (دکو 2014)

هفتمین کنفرانس بین المللی تجارت جهانی مبلمان، طراحی، هنر، دکوراسیون و صنایع وابسته (دکو 2014) با اسعانت از درگاه خداوند متعال و با تکیه بر عنایات حضرت ولیعصر به اهتمام شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و صنایع وابسته در تاریخ بیست و دوم مهر ماه سال 1393، با حضور فعال، با طراوت و موثر تمامی شرکت کنندگان اعم از میهمانان داخلی و خارجی از اقشار مختلف منجمله روسا و اعضاء اتحادیه ها و انجمن های صنفی (تهران و استان های خراسان رضوی ، آذربایجان شرقی، اصفهان، قم و…)، تولیدکنندگان، طراحان، فروشندگان، دانشجویان و اساتید دانشگاه های کشور، مسئولین ارجمند دولتی، نمایندگان گرامی مجلس شورای اسلامی و اصحاب رسانه های جمعی با تکیه بر الطاف لایزال خداوند متعال در محل سالن همایش های بین المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در این کنفرانس مقامات دستگاه های ذیربط دولتی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای برجسته پارلمان بخش خصوصی، روسا و اعضای تشکل های صنفی و صنعتی  استان های حاضر در کنفرانس ، اعضای شورای اتحادیه ها  و انجمن های آسیا، اساتید مطرح جهان در تخصص های ویژه و مرتبط با صنایع وابسته به مبلمان و دکوراسیون، ارایه دهندگان مقالات و شرکت کنندگان در کنفرانس و نیز اساتید کارگاه های آموزشی و کارشناسان میز های تخصصی بر موارد زیر تاکید نمودند:

با عنایت به تداوم و توسعه فعالیت های شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و صنایع وابسته در داخل کشور و  عضویت در کافا که حاصل هم اندیشی های کنفرانس های قبلی می باشد، شورای مزبور باید با اجرای برنامه های راهبردی تدوین شده به طور موثر برای ایجاد هماهنگی فی مابین تمامی تشکل ها، اتحادیه ها و انجمن های صنفی مرتبط با هنر صنعت مبلمان، دکوراسیون و صنایع وابسته در سراسر کشور، خصوصاً در توسعه انسانی تشکل های عضو و نیز ایجاد زمینه حل مشکلات اعضاء در موارد مختلف، پیگیری لازم را به عمل آورد.

1- برای برگزاری کنفرانس دکو در سال آینده، شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و صنایع وابسته همفکری و همراهی بیشتر تمام اتحادیه ها و انجمن های صنفی و صنعتی مرتبط با شورا را فراهم آورده و با تبادل آرا، اطلاعات و تجربیات و اعلام مشکلات ملی و منطقه ای، زمینه اعلام و انتقال آن به بخش های مرتبط را برای توسعه تولید، کسب و کار و تجارت و صادرات اعضاء را به نحو موثر تنظیم و اقدام نماید.

2-  شورای ملی نسبت به جذب تعداد بیشتری از تشکل های صنفی، صنعتی، تجاری و علمی و نیز تشکل های وابسته به صنعت مبلمان و دکوراسیون در سراسر کشور برای بررسی مسایل و مشکلات آن ها و پیگیری خواسته های آن ها از مراجع ذیربط مبادرت نمايد.

3- شورای ملی با حمایت از دانشگاه علمی – کاربردی انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون برای تقویت و ارتقاء جایگاه جهت ارائه خدمات علمی – آموزشی به تمام تشکل های صنفی و صنعتی سراسر کشور، در مورد تامین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز آنها اقدام نماید.

4- شورای ملی با هم اندیشی و مساعدت تشكل هاي عضو، زمینه های طراحی رشته های درسی مورد نیاز تشکل های صنفی و صنعتی را در دانشگاه علمی- کاربردی انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون ایجاد و برای راه اندازی مراکز آموزش علمی- کاربردی در استان ها جهت ارائه دروس تخصصی پیگیری نماید.

5- حاضرین در کنفرانس با توجه به عضویت شورا درشورای اتحادیه مبلمان آسیا، بر ایجاد روابط فعال با کشورهای عضو کافا برای انتقال اطلاعات، دانش، فناوری و سایر      توانمندی های مورد نیاز فعالان حوزه هنر- صنعت مبلمان و دكوراسيون وصنايع کوچک و متوسط تاکید نمودند.

6- شورای ملی برای حل مشکلات تولید در هنر – صنعت مبلمان، دکوراسیون و صنایع کوچک و متوسط در زمینه های تامین مواد اولیه، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و انتقال تکنولوژی از طریق اعضاء کافا، با هماهنگی مراجع ذیربط حاکمیتی اقدام نماید.

7- شورای ملی باعضویت در شورای اتحادیه مبلمان آسیا در خصوص بهره گیری از  ظرفیت های ایجاد شده در جهت ایجاد زمینه های حضور تولید کنندگان عضو تشکل های صنفی و صنعتی عضو در بازارهای منطقه ای، قاره ای و جهانی، جهت صادرات مبلمان، دکوراسیون و صنایع وابسته اقدام نماید.

8- شورای ملی از طریق ایجاد زمینه های اعزام اعضای تشکل های صنفی و صنعتی به همایش ها و کنفرانس های علمی و کاربردی و نمایشگاه های تخصصی صادراتی بین المللی، برای ارتقاء بینش و دانش اعضاء تشکل های عضو اقدام، و برای ارتباط اعضاء با هیأت های تجاری کشورهای عضو کافا تلاش نماید.

9- شورای ملی با استفاده از دانش ، اطلاعات و تجربیات دست اندرکاران هنر- صنعت مبلمان، دکوراسیون و صنایع کوچک و متوسط و اخذ مشاور های فنی و تخصصی بین المللی نسبت به تعیین شاخص های اصلی نمایشگاه های استاندارد اقدام نماید. شاخص های تهیه شده، با ایجاد هماهنگی توسط مراجع ذیربط برای اجرا  ابلاغ گردد.

10- شرکت کنندگان در کنفرانس از رویکرد های جدید کنفرانس در جهت توسعه صنایع کوچک و کتوسط حمایت و بر تعامل با تشکل های بین المللی ، ملی و استانی و نیز ارتباط مؤثر با مراکز علمی و دانشگاهی داخلی و خارجی در جهت تربیت و تأمین نیروهای متخصص مورد نیاز صنایع موصوف تأکید نمودند.

11- با عنایت به نقش برند در توسعه عرصه داخلی و صادرات به بازار های هدف موضوع برند سازی، ترویج برند در سطوح ملی و بین المللی و ثبت آن در مراجع ملی و داخلی و نیز صیانت از حقوق مالکیت معنوی صاحبان برند به عنوان یکی از محورهای اصلی کنفرانس سال آتی باشد.

این بیانیه به عنوان سند نهایی کنفرانس به تأیید حاضران در کنفرانس رسیده است که امید است بتواند به عنوان نقشه راهی برای دستیابی به اهداف کنفرانس و نیز اهداف عالیه شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و صنایع وابسته در سال آینده مفید به فایده باشد.

در پایان، ضمن قدردانی از شورای سیاستگزاری و کارگروه های تخصصی کنفرانس توفیق همگان را در مسیر خدمت به اقتصاد ملی جمهوری اسلامی ایران از درگاه خداوند متعال مسئلت می نماییم .